Jdi na obsah Jdi na menu
article preview

Rozhovor předsedy Ski Polevsko Honzy Šmída k nadcházející běžkařské sezóně

Rozhovor Honzy Šmída pro MF DNES si přečtěte v nezkrácené podobě. Dozvíte se zde aktuální novinky k údržbě lyžařských tratí, situaci s těžbou kůrovcového dřeva a jak probíhá údržba Lužické magistrály. 

1. Jaký je aktuální (přelom roku) stav běžkařských tras v okolí Polevska? Jsou připraveny na příjezd lidí?
Většina tras a hlavních okruhů je připravena kromě úseků, kde se těží (kolem Bouřného a v okolí Luže). Před zimou proběhlo několik brigád, na zimu jsme připraveni. 
 
2. Jak to vypadá se sněhem, dá se už jezdit? Webkamery prozrazují, že nějaký tam leží, jaký je výhled? Zasněžuje se sjezdovka? Věříte v příchod pravé zimy?
Na hřebenech a vrcholových partiích Lužických hor leží 2-3 cm sněhu, takže někteří nadšenci již oprášili práskačky a vyrazili především na louky kolem Polevského vrchu. Včetně mně (úsměv). Výhled počasí bohužel není zrovna povzbuzující. Kolegové ze sjezdovky na Polevsku zasněžují, ale předpověď ani situace s covidem sjezdovému lyžování moc nepřeje. Zatím věříme, že leden se zlomí a napadne. 
 
3. Jakým způsobem se vypořádáte s vládními omezeními, která zapovídají organizované akce kvůli covidu? Musí se kvůli tomu nějak pohyb po magistrále omezit? Jak to bude například s občerstvením?
Pohyb venku na čerstvém vzduchu a obecně veřejné sportování je možné s určitým omezením jako např. pohyb v maximálním počtu 2 osob a rozestupy. Samotné běžecké lyžování tedy až na zmíněná pravidla není výrazně omezeno, proto pohyb není potřeba omezovat. Až začne sezóna, upozorníme návštěvníky na aktuální nařízení a pravidla. Řada tradičních nabídek občerstvení dočasně uzavřela provoz jako je tomu např. na Polevsku, v Kytlici nebo v Prysku. Máme informace, že je otevřené okénko např. na chatě Luž, na nádraží Jedlová, na Jedlové, na Tolštějně a v Novém Boru. 
 
4. Pakliže tradiční lyžařské sjezdovky se oficiálně neotevřou, očekáváte, že více lidí dá přednost individuálnímu běžkaření a vyrazí pro to do Lužických hor v míře větší než dříve?
Částečně to tak může být. Je to vidět i nyní, kdy lyžařská sezóna ještě nezačala, ale řada nástupních míst společná pro turisty nebo běžkaře praská ve švech a je pod náporem aut a turistů. Patří mezi ně např. Jedličná, parkoviště U Kapličky nad Polevskem, parkoviště na Práchni u Panské skály, v sedle Stožce na Šébru nebo u chaty Luž. Mnoho lidí má potřebu vyrazit na čerstvý vzduch. Mnozí včetně rodin s dětmi  vyrážejí s boby a sáňkami do vyšších poloh, kde na ně čeká aspoň pár cm sněhu. 
 
5.Naruší nějakým způsobem těžba kůrovcového dřeva pohyb běžkařů po lesních trasách?
S lesními správci a revírníky úzce spolupracujeme a pravidelně komunikujeme. Vzhledem ke kůrovcové kalamitě a masivní těžbě dřeva v obou lesních správách (Rumburk a Česká Lípa) jsou některé cesty neprůchodné nebo omezené. U hlavních okruhů se nám podařil vyjednat odklon těžby. 
 
6. Jakým způsobem se omezí pořádání oblíbených masových akcí vlivem vládních omezení? Pojedou se vůbec některé oblíbené závody?
Kvůli covidu a v návaznosti na vládní opatření rušíme tradiční Silvestrovský běh. Pravděpodobně budeme rušit nebo omezovat i další dvě akce v lednu - Polevskou lyži a Lužickou třicítku. Vše bude záviset na vývoji pandemie a sněhových podmínkách.
 
7. Na webu píšete, že tuto zimu  propojíte místní okruhy páteřní trasou Lužické magistrály. Co to v praxi znamená? Že všech 110 km běžkařských tras bude spojeno tak, že člověk bude moci projet každičký kousek, aniž by se vracel?
Pomyslnou páteří  oblasti je Lužická magistrála vyznačená Klubem českých turistů v roce 2014. Vede přes louky, lesy a pastviny s krásnými výhledy do krajiny od Práchně přes Polevsko, Novou Huť a Šébr až na Myslivny k chatě Luž, kde navazuje na německé stopy. Na Lužickou magistrálu se jako letokruhy napojují místní okruhy, které s nadšením upravují okolní obce a spolky spolu s oddílem Ski Polevsko. Spojeny jsou tak tratě v okolí Kamenického Šenova včetně napojení na Cyklostezku Varhany, Prysku, Nového Oldřichova, Okrouhlé, Kytlice, Polevska, Nového Boru a Svoru s okruhy kolem Luže a v okolí Cvikova a Horní Světlé. Délka místních okruhů propojených Lužickou magistrálou dosahují při dobrých sněhových podmínkách úctyhodného čísla 100 km. Pokud napadne dostatek sněhu a pokud budou po těžbě průjezdné všechny části magistrály, bude letos prvně propojena celá část Lužické magistrály s navazujícími místními tratěmi. 
 
8. Jak je to letos s financováním údržby a technikou? Ročně to bylo vždy kolem 200 tisíc korun. Zapojily se nějaké nové subjekty? Podařilo se i teď v době kdy se šetří vybrat dostatek peněz na úpravu tras?
Prostředky na financování lyžařských tratí poskytuje Liberecký kraj prostřednictvím Svazku obcí Novoborska ve výši 300 tisíc. Ty jsou obvykle rozděleny mezi 8 subjektů: Ski Polevsko, obec Okrouhlá, obec Prysk, SK Polevsko, obec Nový Oldřichov, pan Raiter Kamenický Šenov, město Cvikov a pan Horák s paní Doskočilovou z Horní Světlé). To znamená  dohromady 7 sněžných skútrů, 1 čtyřkolka se sněžnými pásy a 1 rolba. Do toho nás podporují obce, firmy i jednotlivci. Všem podporovatelům včetně našich dobrovolníků bych chtěl srdečně poděkovat! Peníze plánujeme využít i na rozšíření odstavných ploch na Jedličné, U Kapličky nebo na nákup drobné techniky a nářadí. 
 
9. Je vůbec ještě kam se rozšiřovat? Jak osobně vidíte budoucnost běžkaření v Lužických horách?
Pro další rozšiřování tratí nevidím moc prostor. Cílem je zkvalitnit zázemí , techniku a značení. Problém je s nedostatkem sněhu a krátkou sezónou. Teprve další roky ukážou, zda jde o trend globálního oteplování nebo dočasný výkyv. Faktem je, že sněhu ubývá.
 
10. Jaké další novinky čekají běžkaře v Lužických horách?
Velkou novinkou je stavba lávky na Šébru úřes silnici 1/9, kterou realizuje Ústecký kraj. Tím dojde k propojení turistických, cyklistických i běžkařských tras mezi Libereckým a Ústeckým krajem a vznikne tak bezpečný přechod přes rušnou silnici. S tím bude potřeba během roku 2021 ve spolupráci s KČT přeznačit trasu Lužické magistrály. Běžkaři se mohou těšit na novou trhací mapu běžkařských tratí, která vyjde v lednu. Technologickou novinkou je napojení čtyř skútrů na GPS modul, ze kterého se data přenášejí online na elektronickou mapu na webu www.bilestopy.cz. Dále došlo k centralizaci informací o zimní údržbě na web www.kamzasnehem.cz. Na tak malé území máme novinek i kilometrů tratí celkem dost ;)
 
Otázky pokládal Tomáš Lánský Honzovi Šmídovi dne 30.12.2020
 

Portrét

Facebook